Wednesday, April 28, 2010

Junglefeber & Snemisundelse

Jo mere jeg lever i evig sommer, jo mere står det mig klart at der er en god grund til at der er fire årstider: det skaber harmoni og ligevægt i sindet. Der er noget sært ved at temperaturen aldrig når under de 30 grader, som om kloden ikke rigtig drejer rundt hernede, og det er egentlig lidt “Groundhog Day”-agtigt... Guam er for solrig, for ens og for optimistisk.

Nu har jeg i forvejen aldrig været det store sommermenneske. Selv i Danmark ventede jeg hvet år utålmodigt på at det skulle blive efterår, og dermed slut med varme og solfyldte dage - og guderne skal vide at den danske sommer ikke er hverken varm eller eksotisk. Måske det sætter min tropiske sommer begejstring lidt i perspektiv. Når folk tager sydpå i ferierne, har jeg altid i mit stille sind følt mig lettet over at det ikke var mig. Hvem vil have sol og varme når de kan få regn og efterår?? Ihvertfald ikke mig.

Da sneen dækkede DK, sad jeg her med AC for fuld skrue og drømte mig væk i de jydske snedriver. Jeg tænkte at det ville være FANTASTISK hvis man kunne proppe lidt af den der vinterfornemmelse i en lille brun prøvekuvert og sende den herned, hvor jeg så ville åbne den - måneder senere, og lade lidt ægte kulde og magi ud i stuen.

Nyd jeres forår, ville ønske jeg kunne få et lille hjørne af det. Der er noget helt særligt ved den måde det kommer snigende på. Jeg savner at foråret er nyt og ungt, og stadig lidt i skygge af vinteren. Jeg savner at trække i en uldtrøje, at have kolde fødder og røde kinder. At komme ind i varmen ude fra kulden - at tænde op i brændeovnen og drikke varm te fordi det varmer, - ja, jeg savner vel bare at fryse lidt, DET ville være skønt til en forandring...


Det er ikke meget den tropiske og den danske vinter har det fælles. Det skulle da lige være farvepaletten, som tilgengæld også stort set er den samme.

No comments:

Post a Comment